Varen met het Vikingschip Dorestat-1

Een vaart met het Vikingschip Dorestat-1 is een unieke belevenis. De boot is geheel door mensenhanden gemaakt en je krijgt een beeld van een werkelijk Vikingschip! Je kan verschillende tochten maken met schip waarbij je heerlijk kan genieten van de natuur en informatie krijgt over de geschiedenis van de Vikingen, de rivier en Dorestad.

Keuze uit twee soorten vaarten:

Let op! Het vaarseizoen begint weer op maandag 1 april 2024 en je kan wel alvast boeken voor het vaarseizoen van 2024.

Reserveer een vaart voor een groep
 Kies zelf de datum en het tijdstip voor een vaart met het Vikingschip. Je kunt je aanvraag doen via het online aanvraagformulier voor een groep (max. 12 personen per vaart). De uitleg is standaard in het Nederlands. Kom je met een specifieke groep? Dan horen we dat graag, zodat we daar een schipper op kunnen uitzoeken.

Boek individuele ticket(s) voor een opstapvaart
Het Vikingschip vertrekt vanuit de Stadshaven in Wijk bij Duurstede. Je schrijft je individueel in op een vastgestelde datum. Boek online je ticket.

Voor zowel de opstapvaarten als de groepsvaarten zijn er 3 mogelijke tochten:
 1) Riviervaart  2) Avondvaart 3) Roeien.

Voor een groepsvaart is ook een tocht naar de steenfabriek de Bosscherwaarden mogelijk incl. een rondleiding met uitleg door de steenfabriek.

Heb je een geheel eigen idee voor een vaart? De organisatie Stichting Beheer Vikingschip staat voor u klaar om een "Vaart op maat" te organiseren. Vul het aanvraagformulier in en maak uw wensen kenbaar onder "heeft u verder nog wensen of bijzonderheden".

Je kan ook mee op zeiltocht met het Vikingschip, in verband met de weersverwachting worden deze tochten een aantal dagen van te voren bekendgemaakt.

Goed om te weten: er wordt altijd gevaren tenzij de schippers het afgelasten. Dan wordt er afgebeld.

Spelregels:

1. Op alle boekingen zijn de “algemene boekingsvoorwaarden 2024” van toepassing
  2. Eén volwassene mag maximaal 3 kinderen vanaf 6 jaar begeleiden.
  3. Alle opvarenden dragen verplicht een zwemvest (er zijn aparte zwemvesten voor kinderen aanwezig).
  4. Advies om schoenen met vlakke zolen te dragen en voor een enkele regenbui regenkleding bij u te hebben. Paraplu’s zijn in verband met de veiligheid en het belemmeren van het mooie uitzicht niet toegestaan.
  5. In principe mag aan boord niet gegeten of gedronken worden om het risico van schimmelgroei onder de vlonders te voorkomen.
  6. Bij opstap- en groepsvaarten zijn geen huisdieren toegestaan, met uitzondering van geleidehonden.
  7. Het vikingschip Dorestat-1 is niet rolstoel toegankelijk. U moet zelf enkele stappen kunnen zetten om mee te varen, ondersteuning kan daarbij gegeven worden.
  8. De vertrektijden van de opstapvaarten worden strikt aangehouden door de schippers.
  9. Gedraag u rustig aan boord, de stroming op de rivier maakt het vrijwel onmogelijk iets op te duiken dat overboord is gevallen.

Leuk is het om een Vikingschip vaart te maken in combinatie met:

De VVV staat voor je klaar bij vragen en meer informatie. Ben je benieuwd wat het Vikingschip nog meer te bieden heeft?

Bezoek de website van het Vikingschip

Reserveer je plekje op het Vikingschip

Mogelijkheden tot varen die niet door de VVV worden verzorgd

​Een extra variant is de combinatie met het museum Dorestad voor schoolklassen. Het museum biedt lessen over Vikingen aan, dat kan gecombineerd worden  met een vaartocht met het vikingschip. Zie voor meer informatie de website van museum Dorestad. Daarnaast is het ook mogelijk om deel te nemen aan een roeiclinic.

Kijk voor meer informatie op de website van Stichting Beheer Vikingschip