Molen Rijn en Lek

Dijkstraat 23
3961 AA Wijk bij Duurstede
Plan je route

De molen is op zaterdagmiddag in principe open van 12.30- 17.00 uur. De molenaar is dan aanwezig en vertelt je graag meer over de geschiedenis en de werking van de molen. Ook als de molen door de week draait, ben je van harte welkom.

Voor groepen op afspraak via de VVV (0343-575995).

Deze unieke op een stadspoort (Leuterpoort) gebouwde molen wordt ten onrechte ook wel "De molen van Ruysdael" genoemd en geniet daarom grote bekendheid.

De molen op het schilderij van Ruysdael is echter een torenmolen iets westelijker tegen de stadswal te Wijk bij Duurstede, waarvan de fundamenten nog steeds zijn te vinden in Langs de Wal, tegenover huisnr. 53.
De korenmolen "Rijn en Lek" is oorspronkelijk rond 1648 gebouwd als runmolen. Run is fijngemalen eikenschors dat in het proces van het leerlooien als grondstof wordt gebruikt.
Al heel lang is de molen als korenmolen met twee koppels maalstenen ingericht.

In 1924 stond de "Rijn en Lek" te koop en dreigde de sloop van deze unieke walpoortmolen. Een plaatselijke comité verzette zich hiertegen en stelde in 1929 de toen jonge Vereniging "De Hollandse Molen" in Amsterdam in staat om de molen en de poort te kopen. In 1934 werd in opdracht van de Vereniging de eerste restauratie uitgevoerd. Op 6 september 1944 sloeg de molen tijdens een zware storm op hol en liep hij bij pogingen om de molen tot stilstand te krijgen onder meer aan de koningsspil en het bovenwiel zware schade op. In 1959 brak er door een storm een roede, die in 1960 werd hersteld. Verdere restauraties volgden in 1964, 1980/1981, 1995 en 1997/1998.
Sinds 1972 bedienen vrijwillige molenaars de molen.

De molen wordt in de exploitatie ondersteund door: De Vrienden van de Wijkse molen "RIJN EN LEK", secretariaat: Dijkstraat 8, 3962 AA Wijk bij Duurstede.