Steenfabriek Bosscherwaarden

Langs de Nederrijn en Lek tussen Rhenen en Vianen ligt een groot aantal steenfabrieken. De meeste produceren al lang geen stenen meer, maar rond 1900 waren aan weerszijden van de rivier zo’n vijftien fabrieken in volle productie. De Bosscherwaarden in Wijk bij Duurstede is één van de steenfabrieken waar de laatste steen al geruime tijd geleden werd gebakken. De in 1923 gestichte fabriek met ringoven en karakteristieke schoorsteen is een beschermd rijksmonument.

De restauratie en renovatie
Stichting Het Utrechts Landschap is eigenaar van de steenfabriek Bosscherwaarden.  In 2008 - 2009 zijn de monumentale ringoven, de 40 meter hoge schoorsteen en een fabriekshal gerenoveerd. Tevens is er een nieuwe ontvangstruimte gebouwd, waarvan het ontwerp refereert aan de droogloodsen die hier in het verleden hebben gestaan.

Vanwege zijn ligging aan de Lek is de steenfabriek bij uitstek de plek om mensen te informeren over het Nationaal Landschap Rivierenland. Het terrein en de ringoven zijn tussen zonsopgang en -ondergang open voor het publiek. De hal en droogloods zijn te huur voor vergaderingen, bijeenkomsten, evenementen en exposities.