Heemtuin Wijk bij Duurstede

Hoge Hoffweg 10
3961 DH Wijk bij Duurstede
Plan je route

In 1993 werd de 0,4 ha grote heemtuin Wijk bij Duurstede, een gezamenlijk project van gemeente en plaatselijke Vereniging Natuur en Milieu, officieel geopend.

Bij de in de heemtuin aanwezige landschapselementen is duidelijk de invloed van de Rijn te zien. Deze rivier is niet alleen bepalend geweest in de historie van Wijk bij Duurstede, maar heeft ook de basis gelegd voor de verschillende landschappen in de omgeving. Natuurlijk heeft ook de mens in het verleden er zijn stempel op gedrukt door dijkaanleg, kleiwinning, vee- en fruitteelt.

In de tuin zijn de volgende elementen te vinden: dijkhelling en meander (met mooie knuppelbrug), griend, ruigte, rivierduin, stinzenhoek, vogelbosje, kruidentuin, vijver, moeras, hooiland, akker, oude walmuur en perenboomgaard.

De tuin wordt onderhouden door de Vereniging Natuur en Milieu afdeling Wijk bij Duurstede, in samenwerking met gemeente Wijk bij Duurstede. De heemtuin wordt regelmatig gebruikt bij de natuureducatie van de basisscholen en het biologieonderwijs van plaatselijke school voor middelbaar onderwijs.

Prijzen

• Gratis